Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne |
Författare |
Meddelande |
johansa Gäst
|
Skrivet: tor nov 29, 2007 10:36 Rubrik: Omlagring av Leleu-nav |
|
|
Är det någon som har kännedom om vilka lager man skall använda för omlagring av naven? Har sett att det finns folk som kör med leleu-nav omlagrade till fasta spårkullager. Följdfrågan till detta är om man måste ha "tätningen" (Se bild) på framnavet. Har ett framnav som saknar axel, tanken var då att göra en ny axel och köra med spårkullager.
 |
|
Upp till toppen av sidan |
|
 |
Aros moppers
Registreringsdatum: 23 april 2006, 22:28 Inlägg: 1239 Från: Östra Aros
|
Skrivet: tor nov 29, 2007 11:40 Rubrik: |
|
|
Du har 2 möjligheter då:
Antingen kör du med 10 mm axel, då kan du använda SKF 6300 tätat, dom har dim 10*35*11, behöver bara svarva ur 2 mm ur navet.
Eller:
Du fortsätter använda 12 mm axeln, lagret heter då SKF 6301 men det har dim 12*37*12, då får du svarva ur mer ur navet, jag vet inte om det finns tillräckligt med gods för detta.
Tänk på att i bägge fallen måste du ha stodhylsa runt axeln mellan lagren
Lycka till  |
|
Upp till toppen av sidan |
|
 |
JOhan

Registreringsdatum: 31 oktober 2003, 11:41 Inlägg: 610 Från: Stockholm
|
Skrivet: fre nov 30, 2007 08:15 Rubrik: re: |
|
|
Eller Alt. 3
Du köper SKF6201 som är 12x32x10 och lägger ett schims/tunn +plåt runt lagret och pressar i det. Så har jag gjort och det funkar fint för oss som inte kan/vill fräsa i navet.
Jag låste allt med lagerlåsning från locktite, kanske lite överkurs men... |
|
Upp till toppen av sidan |
|
 |
johansa Gäst
|
Skrivet: fre nov 30, 2007 11:24 Rubrik: Re: re: |
|
|
JOhan skrev: | Eller Alt. 3
Du köper SKF6201 som är 12x32x10 och lägger ett schims/tunn +plåt runt lagret och pressar i det. Så har jag gjort och det funkar fint för oss som inte kan/vill fräsa i navet.
Jag låste allt med lagerlåsning från locktite, kanske lite överkurs men... |
Detta alternativ verkar passa mig bäst. Om jag förstår dig rätt så har du placerat schimset mellan lager och nav?
Tack för hjälpen! |
|
Upp till toppen av sidan |
|
 |
JOhan

Registreringsdatum: 31 oktober 2003, 11:41 Inlägg: 610 Från: Stockholm
|
Skrivet: fre nov 30, 2007 12:04 Rubrik: re: |
|
|
Prexis.
Om jag minns rätt så är navet 33mm så en plåtremsa på 0,5mm sitter som handen i handsken.
Jag gjorde remsan ganska bred och då blev den lite som en tratt när jag pressade ner lagret och sedan skar jag rent överskottet med en vass kniv.
Glöm ej stödhyla mellan lagrena, annars sabbar du lagerbanorna. |
|
Upp till toppen av sidan |
|
 |
Conrad S Engström
Registreringsdatum: 19 augusti 2007, 18:06 Inlägg: 148 Från: Kvicksund
|
Skrivet: fre nov 30, 2007 22:09 Rubrik: |
|
|
Fungerar mycket bra jag gör lika. _________________ Team Sachs minst 47cc. |
|
Upp till toppen av sidan |
|
 |
Ricky
Registreringsdatum: 7 december 2004, 13:54 Inlägg: 73 Från: Stockholm
|
Skrivet: sön dec 02, 2007 08:14 Rubrik: |
|
|
Fungerade bra för mig också, med den jättetunna "ringen" som i det här fallet svarvades konisk.
Böt till lager i baknavet på min Compact.
//Ricky |
|
Upp till toppen av sidan |
|
 |
Blackline

Registreringsdatum: 6 augusti 2007, 08:44 Inlägg: 10 Från: BUA
|
Skrivet: tor jun 25, 2009 15:34 Rubrik: Renovering av leleu nav |
|
|
Jag tog ett tätat lager som heter 6001 C3 det är 28mm utvändigt och 12mm invändigt. Sen är navet 33mm invändigt och då tog jag hjälp att svarva en lagerförstoring som va 33/28 sen pressade jag först ihop lagret med ringen och sedan knackades det in i vavet blev j-t bra  |
|
Upp till toppen av sidan |
|
 |
|