Startsida SpeedRiders Forum
Alla nya medlemmar på forumet måste följa nedståeende regler, läs och följ dessa eller bli portat härifrån!
 
 HjälpHjälp   SökSök   AnvändareAnvändare   GrupperGrupper   Registrera ny användareRegistrera ny användare 
 ProfilProfil   Personliga meddelandenPersonliga meddelanden   Logga inLogga in 

Omlagring av Leleu-nav

 
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget    Startsida -> MCB COMPACT FORUM
Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne  
Författare Meddelande
johansa
Gäst





InläggSkrivet: tor nov 29, 2007 10:36    Rubrik: Omlagring av Leleu-nav Citera

Är det någon som har kännedom om vilka lager man skall använda för omlagring av naven? Har sett att det finns folk som kör med leleu-nav omlagrade till fasta spårkullager. Följdfrågan till detta är om man måste ha "tätningen" (Se bild) på framnavet. Har ett framnav som saknar axel, tanken var då att göra en ny axel och köra med spårkullager.
Upp till toppen av sidan
Aros moppers



Registreringsdatum: 23 april 2006, 22:28
Inlägg: 1239
Från: Östra Aros

InläggSkrivet: tor nov 29, 2007 11:40    Rubrik: Citera

Du har 2 möjligheter då:
Antingen kör du med 10 mm axel, då kan du använda SKF 6300 tätat, dom har dim 10*35*11, behöver bara svarva ur 2 mm ur navet.

Eller:
Du fortsätter använda 12 mm axeln, lagret heter då SKF 6301 men det har dim 12*37*12, då får du svarva ur mer ur navet, jag vet inte om det finns tillräckligt med gods för detta.

Tänk på att i bägge fallen måste du ha stodhylsa runt axeln mellan lagren

Lycka till Laughing
Upp till toppen av sidan
Visa profil Skicka personligt meddelande
JOhan



Registreringsdatum: 31 oktober 2003, 11:41
Inlägg: 610
Från: Stockholm

InläggSkrivet: fre nov 30, 2007 08:15    Rubrik: re: Citera

Eller Alt. 3

Du köper SKF6201 som är 12x32x10 och lägger ett schims/tunn +plåt runt lagret och pressar i det. Så har jag gjort och det funkar fint för oss som inte kan/vill fräsa i navet.
Jag låste allt med lagerlåsning från locktite, kanske lite överkurs men...
Upp till toppen av sidan
Visa profil Skicka personligt meddelande Besök användarens webbplats
johansa
Gäst





InläggSkrivet: fre nov 30, 2007 11:24    Rubrik: Re: re: Citera

JOhan skrev:
Eller Alt. 3
Du köper SKF6201 som är 12x32x10 och lägger ett schims/tunn +plåt runt lagret och pressar i det. Så har jag gjort och det funkar fint för oss som inte kan/vill fräsa i navet.
Jag låste allt med lagerlåsning från locktite, kanske lite överkurs men...

Detta alternativ verkar passa mig bäst. Om jag förstår dig rätt så har du placerat schimset mellan lager och nav?

Tack för hjälpen!
Upp till toppen av sidan
JOhan



Registreringsdatum: 31 oktober 2003, 11:41
Inlägg: 610
Från: Stockholm

InläggSkrivet: fre nov 30, 2007 12:04    Rubrik: re: Citera

Prexis.
Om jag minns rätt så är navet 33mm så en plåtremsa på 0,5mm sitter som handen i handsken.
Jag gjorde remsan ganska bred och då blev den lite som en tratt när jag pressade ner lagret och sedan skar jag rent överskottet med en vass kniv.
Glöm ej stödhyla mellan lagrena, annars sabbar du lagerbanorna.
Upp till toppen av sidan
Visa profil Skicka personligt meddelande Besök användarens webbplats
Conrad S Engström



Registreringsdatum: 19 augusti 2007, 18:06
Inlägg: 148
Från: Kvicksund

InläggSkrivet: fre nov 30, 2007 22:09    Rubrik: Citera

Fungerar mycket bra jag gör lika.
_________________
Team Sachs minst 47cc.
Upp till toppen av sidan
Visa profil Skicka personligt meddelande
Ricky



Registreringsdatum: 7 december 2004, 13:54
Inlägg: 73
Från: Stockholm

InläggSkrivet: sön dec 02, 2007 08:14    Rubrik: Citera

Fungerade bra för mig också, med den jättetunna "ringen" som i det här fallet svarvades konisk.

Böt till lager i baknavet på min Compact.

//Ricky
Upp till toppen av sidan
Visa profil Skicka personligt meddelande Besök användarens webbplats
Blackline



Registreringsdatum: 6 augusti 2007, 08:44
Inlägg: 10
Från: BUA

InläggSkrivet: tor jun 25, 2009 15:34    Rubrik: Renovering av leleu nav Citera

Jag tog ett tätat lager som heter 6001 C3 det är 28mm utvändigt och 12mm invändigt. Sen är navet 33mm invändigt och då tog jag hjälp att svarva en lagerförstoring som va 33/28 sen pressade jag först ihop lagret med ringen och sedan knackades det in i vavet blev j-t bra Laughing
Upp till toppen av sidan
Visa profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
Visa tidigare inlägg:   
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget    Startsida -> MCB COMPACT FORUM Alla angivna tider följer GMT +1 timme (svensk vintertid)
Sida 1 av 1

 
Gå till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Svensk översättning av Webbforum