Startsida SpeedRiders Forum
Alla nya medlemmar på forumet måste följa nedståeende regler, läs och följ dessa eller bli portat härifrån!
 
 HjälpHjälp   SökSök   AnvändareAnvändare   GrupperGrupper   Registrera ny användareRegistrera ny användare 
 ProfilProfil   Personliga meddelandenPersonliga meddelanden   Logga inLogga in 

Puch Montana GL 82. Uppdatering 09-08-25

 
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget    Startsida -> Bildforum på mopeder!
Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne  
Författare Meddelande
MR CHOPPER



Registreringsdatum: 17 januari 2007, 16:43
Inlägg: 357
Från: Kalmar, alldeles för nära Sachsofilen "Larsson"

InläggSkrivet: ons jun 10, 2009 22:04    Rubrik: Puch Montana GL 82. Uppdatering 09-08-25 Citera

Fick en Montana Gl ifrån 82 för två år sedan när jag fyllde 16.

Då noterades 32km/h på VDOn. detta var inget som gjorde mig överväldigad. Sedan dess har den genomgått löpande förändringar.

Och nu har den följande Setup:

Cylinder: Urpluggad, men i övrigt original
Insug: 12mm omborrad till 15mm. Drar duktigt med tjuvluft
Förgasare: 15mm ifrån Tomos båtmotor.
Drevning: 14kugg som monterades efter kraftigt karvande i vänstra motorkåpan
Avgasrör: Skapat utav en 28mm trimkrök och ett Puch Maxi trimavgasrör ifrån Jamarcol. funkar klanderfritt och ger duktigt med effekt och ett saftigt ljud.

Moppen har nu i skrivande stund rullat 2095 mil (om jag inte minns fel), Jag är andra ägare på den. förste var en äldre herre som aldrig hade något körkort. Han körde sparsamt under sina 25 år som ägare.

komplett 17mm är på ingång på insidan

Bilder:













_____________________________________________________________

En lätt updatering av min "setuplista" sitter nog på sin plats.

Cylle: Avgasporten ursotad någon tiondelsmillimeter
Topp: Tidigare gargegolvsplanad, numera planfräst. Med mätare uppmätt till 11,8kg i komp
Avgasrör: Fortfarande min hemmagjorda grovkrök/Maxi expansionsmix
Insug: 17mm insug avsett för koppbing
Förgasare: 17mm Bing Ubåt
Munstycke: Ställbart
Tändstift: NGK kortgängat bilstift, motsvarande B8HS

På gång:

Som ni förstår så trivs inte min motor särskilt bra med sitt höga komp om man tankar 95oktanigt. så för tillfället blandas 95oktanigt upp med 102oktanig Aspen. Detta för att eliminera risken för spikningar. Tanken är att köra på Etanol. Ska börja att balnda i det framöver så fort jag får fatt i en bytta med Castrol R40 och hinner byta ut mina torra gammla bensinslangar.

Ni som har testat att köra Etanolmaskiner. Hur mycket R40blandar ni i? Finns det mer än kallstartsvårigheter som är till nackdel?
_____________________________________________________________

Så har då min 17mm Ubåtsbing hittat på plats och jag har lite mera effekt att leka med. och äntligen ett bränsle/luftsystem som inte behöver 150 (1,5mm) munstycke i en 15mm gasare.

Ubåten levererades med ett 78fast munstycke monterat. Vilket den gick lite för snålt med. Men jag valde ju Ubåt eftersom jag ville ha möjlighet till ställbart. Så det åkte jag och köpte ett. Med lite bättre blandning så noterades ingenting alls Shocked på VDO mätaren. För mätarens gradering tog snöpligt nog slut Twisted Evil


_____________________________________________________________

Efter en hel del velande och funderande. Så kom jag fram till att jag trots en gammelmoppes charm, var trött på den taskiga pålitligheten, dom extremt jobbiga kallstarterna som nästan varje gång förvärrades av att när motorn äntligen började hosta på kickningarna så började kopplingen slira och kicken var verkninglös. Nej som bruksmaskin krävdes nu något modernare. Något mycket mycket modernare. Något där man slipper slabbet med olja i bensinen, där man slipper slirande kopplingar, där man slipper köpa ny sotningssats varje 200mil för moppens komp mördar packningarna på rad. Jag får väll anses som idiot då det förmodligen kommer vara vissas åsikt. Men kan däremot glädja er med att jag bytt till mig en ny moppe i rätt stuk, en som inte behöver få 5plastkåpor demonterade för att kolla tändstiftet.


Såhär såg det ut, hos Nejdes i Nybro där Puchen nu får vila och förmodligen ska dom renovera/originalisera motorn. Dom fick min Puch och 900kr ur min pluska, och jag fick nycklarna till maskinen till vänster i bild.

Nycklarna till makinen som jag dregglat över sedan min 15års dag. precis som många av dom som åker på veteranrallyn och kör moppen dom antingen hade eller drömde om som 15åringar.

MR CHOPPER Cool
_________________
P.G.A att polisen i kalmar inte tycker om skyltmoppar som åker med 50cc+70cc (120cc) istället för bara 70cc. Så är jag tillbaka i veteranträsket med min absoluta favoritmaskin, En mamba från 1975


Last edited by MR CHOPPER on mån aug 24, 2009 23:34; edited 2 times in total
Upp till toppen av sidan
Visa profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post MSN Messenger
Larson



Registreringsdatum: 18 juli 2008, 18:49
Inlägg: 227
Från: Kalmar, Blårökens mekka!

InläggSkrivet: tor jun 11, 2009 16:25    Rubrik: Citera

Just det, då i början blev du piskad av compacten Cool

Bara på att!
_________________
Crescent Compact 1252, -77
Monark Skoterett 1264, -71 -SÅLD-
Husqvarna Novolette, -56
Upp till toppen av sidan
Visa profil Skicka personligt meddelande
zundappcobra5000



Registreringsdatum: 23 maj 2007, 19:39
Inlägg: 119
Från: Kalmar

InläggSkrivet: sön jun 14, 2009 19:49    Rubrik: Citera

Vi får väl ta ett race Laughing
_________________
Mustang Cobra 5000 GLS

Mustang Cobra 5000 Race Edition
70cc, 25mm Mikuni mm...

Crescent E-type -72

Crescent Compact
Upp till toppen av sidan
Visa profil Skicka personligt meddelande
Larson



Registreringsdatum: 18 juli 2008, 18:49
Inlägg: 227
Från: Kalmar, Blårökens mekka!

InläggSkrivet: sön jun 14, 2009 21:14    Rubrik: Citera

Visst, 0-43 Wink Sen ökar inte min så snabbt längre Wink
_________________
Crescent Compact 1252, -77
Monark Skoterett 1264, -71 -SÅLD-
Husqvarna Novolette, -56
Upp till toppen av sidan
Visa profil Skicka personligt meddelande
MR CHOPPER



Registreringsdatum: 17 januari 2007, 16:43
Inlägg: 357
Från: Kalmar, alldeles för nära Sachsofilen "Larsson"

InläggSkrivet: mån jun 15, 2009 14:31    Rubrik: Citera

Larson skrev:
Visst, 0-43 Wink Sen ökar inte min så snabbt längre Wink
Näe, men det är vid 44 som min vaknar ordentligt Laughing


zundappcobra5000 skrev:
Vi får väl ta ett race Laughing


Jo visst 10++ hästar och 70kilo, mot oportad 50cc kanske 3-4hästar och 82kilo, känns som en jämn match Laughing

MR CHOPPER Cool

PS OBS Vikterna syftar på mopparna Laughing
_________________
P.G.A att polisen i kalmar inte tycker om skyltmoppar som åker med 50cc+70cc (120cc) istället för bara 70cc. Så är jag tillbaka i veteranträsket med min absoluta favoritmaskin, En mamba från 1975
Upp till toppen av sidan
Visa profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post MSN Messenger
Larson



Registreringsdatum: 18 juli 2008, 18:49
Inlägg: 227
Från: Kalmar, Blårökens mekka!

InläggSkrivet: mån jun 15, 2009 14:47    Rubrik: Citera

MR CHOPPER skrev:
Larson skrev:
Visst, 0-43 Wink Sen ökar inte min så snabbt längre Wink
Näe, men det är vid 44 som min vaknar ordentligt Laughing


zundappcobra5000 skrev:
Vi får väl ta ett race Laughing


Jo visst 10++ hästar och 70kilo, mot oportad 50cc kanske 3-4hästar och 82kilo, känns som en jämn match Laughing

MR CHOPPER Cool

PS OBS Vikterna syftar på mopparna Laughing

Bara mopparna? Inte förare då? Då ligger min bra till Wink

2 - 2,5 hästar på 47 kilo Wink
_________________
Crescent Compact 1252, -77
Monark Skoterett 1264, -71 -SÅLD-
Husqvarna Novolette, -56
Upp till toppen av sidan
Visa profil Skicka personligt meddelande
MR CHOPPER



Registreringsdatum: 17 januari 2007, 16:43
Inlägg: 357
Från: Kalmar, alldeles för nära Sachsofilen "Larsson"

InläggSkrivet: tis jun 16, 2009 00:40    Rubrik: Citera

Dig själv får du lägga till i egna uträkningar, finns personer som kan bli heligt förbannade om man gissar fel på deras kroppsvikt.

MR CHOPPER Cool
_________________
P.G.A att polisen i kalmar inte tycker om skyltmoppar som åker med 50cc+70cc (120cc) istället för bara 70cc. Så är jag tillbaka i veteranträsket med min absoluta favoritmaskin, En mamba från 1975
Upp till toppen av sidan
Visa profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post MSN Messenger
MR CHOPPER



Registreringsdatum: 17 januari 2007, 16:43
Inlägg: 357
Från: Kalmar, alldeles för nära Sachsofilen "Larsson"

InläggSkrivet: fre aug 07, 2009 02:12    Rubrik: Citera

Som rubriken säger så är det ny bild
_________________
P.G.A att polisen i kalmar inte tycker om skyltmoppar som åker med 50cc+70cc (120cc) istället för bara 70cc. Så är jag tillbaka i veteranträsket med min absoluta favoritmaskin, En mamba från 1975
Upp till toppen av sidan
Visa profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post MSN Messenger
zappafan



Registreringsdatum: 4 april 2009, 23:41
Inlägg: 165
Från: Robertsfors

InläggSkrivet: fre aug 07, 2009 23:00    Rubrik: Citera

Hög tid du fick upp hastigheten... Laughing
_________________
Novolette-54
Raketare-61
1279 -70
Upp till toppen av sidan
Visa profil Skicka personligt meddelande
MR CHOPPER



Registreringsdatum: 17 januari 2007, 16:43
Inlägg: 357
Från: Kalmar, alldeles för nära Sachsofilen "Larsson"

InläggSkrivet: lör aug 08, 2009 11:34    Rubrik: Citera

zappafan skrev:
Hög tid du fick upp hastigheten... Laughing


Jopp, nu visar mätren ca65 (gissar jag, eftersom det inte är graderat).

Köpte mig en GPS häromdagen och passade på att matcha den emot moppen, 64på GPSen och 65på mätaren får väll anses som en mätare som faktiskt stämmer.

MR CHOPPER Cool
_________________
P.G.A att polisen i kalmar inte tycker om skyltmoppar som åker med 50cc+70cc (120cc) istället för bara 70cc. Så är jag tillbaka i veteranträsket med min absoluta favoritmaskin, En mamba från 1975
Upp till toppen av sidan
Visa profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post MSN Messenger
zappafan



Registreringsdatum: 4 april 2009, 23:41
Inlägg: 165
Från: Robertsfors

InläggSkrivet: lör aug 08, 2009 14:35    Rubrik: Citera

Ja men stämmer det så bra måste det va en Puch... Mr. Green (hade dakota i ungdomen som stämde rätt bra gentemot motorcykel..)
_________________
Novolette-54
Raketare-61
1279 -70
Upp till toppen av sidan
Visa profil Skicka personligt meddelande
sachs e bra
Gäst





InläggSkrivet: sön aug 23, 2009 22:21    Rubrik: Citera

Hej mr chopper och alla andra.
Om du skall köra på etanol så fungerar statoils biodegrade outboard two-stroke oil ypperilgt.
Den sälgs i 1L plastflaskor och ser ut som deras andra tvåtaktsolijor, förutom att den är biologiskt nedbrytbar och miljövänlig etc:?

Körde 125an på etanol och denna olja med 2% blandnign i ca 1,5 säsonger.
Hade inga som alls problem, förutom att förgasarna blev kletiga och ibland så blev trottlarna så kletiga att dom stängde lite segare än vanligt. Men var då bara att renggöra i vanligt bensin så fungerade det i säkert 2-3månader utan probs. Märkte inte heller något typ av läkage i packningar, då jag hört att många påstår att packningarna tar stryk av etanol.

Tänkte det kunde vara ett tips till er som funderar på att köra på etanol Wink
Upp till toppen av sidan
Visa tidigare inlägg:   
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget    Startsida -> Bildforum på mopeder! Alla angivna tider följer GMT +1 timme (svensk vintertid)
Sida 1 av 1

 
Gå till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Svensk översättning av Webbforum