Startsida SpeedRiders Forum
Alla nya medlemmar på forumet måste följa nedståeende regler, läs och följ dessa eller bli portat härifrån!

HjälpHjälp   SökSök   AnvändareAnvändare   GrupperGrupper   Registrera ny användareRegistrera ny användare 
 ProfilProfil   Personliga meddelandenPersonliga meddelanden   Logga inLogga in 

Byta Neiman Styrlås?

Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget    Startsida -> MEKFORUM
Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne  
Författare Meddelande
Blixten1000

Registreringsdatum: 28 oktober 2006, 01:19
Från: Frösön (Östersund)

InläggSkrivet: sön okt 29, 2006 00:04    Rubrik: Byta Neiman Styrlås? Citera

Fanns ett flertal trådar om detta på det gamla forumet men, som sagt, så verkar de gamla trådarna inte komma tillbaks... Så hur var det nu igen när man skulle byta styrlåset? Man skulle borra nånting? Bilder uppskattas gärna...
Upp till toppen av sidan
Visa profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens webbplats MSN Messenger
anbas

Registreringsdatum: 24 maj 2005, 16:33
Från: Stockholm

InläggSkrivet: sön okt 29, 2006 06:39    Rubrik: Citera

Jag kan två sätt. Ett med borrning, ett utan.

Med borr:
När man låser med nyckel så vrider man den cylindriska kärnan i låset, alltså den del där man stoppar in nyckeln. Borra med en 3 mm borr i skarven mellan den cylindriska kärnan och låsets ytterdel rakt ovanför nyckeln. Borra ca 20 mm, man känner stopp när man kommit igenom mässingen. Ta sen en skruvmelsel och "lås upp".
OBS! Var försiktig vid borrningen så att inte borren går av i låset. (De vanligaste förekommande borrarna i dag är av dålig kvalite och går lätt av).

Utan borr:
Ta bort gaffeln. Ta ett dorn, eller en bult ca 10 mm och slå in låset så det hamnar i låst låge. Knacka eller bänd tillbaka låskolven inifrån röret för styrkronan. Denna metod är lite bökig på t ex en flaka eftersom det är ganska långt rör för styrkronan på dessa och därför svårare att komma åt att bända tillbaka cylindern.

Rekomendation:
Själv jobbar jag helst utan borr för att det går att återanvända cylindrarna med denna metod.
Upp till toppen av sidan
Visa profil Skicka personligt meddelande
edwins
SpeedRiders MEDLEM

Registreringsdatum: 4 januari 2004, 17:12
Från: Garaget, Kastrup, Danmark.

InläggSkrivet: sön okt 29, 2006 10:54    Rubrik: Citera

På tex. en Compact finns det inte plats att slå låset ut, därför borrar jag och köper en ny lås till 35 kr.

Här en bild av liket av en Neiman lås:
Wink

Ny lås. Inte Neiman, men Taiwan:

Kom alltid ihåg att låsa din moped. Du tror det inte, men dina medmänniskor stjäler med armar och ben. Evil or Very Mad
Upp till toppen av sidan
Visa profil Skicka personligt meddelande Besök användarens webbplats
Blixten1000

InläggSkrivet: sön okt 29, 2006 13:12    Rubrik: Citera

Då får det bli borrmetoden, gamla låset hamnar ändå i plåthinken...
Edwins, har du borrat i den utstickande tappen också?
Upp till toppen av sidan
Visa profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens webbplats MSN Messenger
Blixten1000

InläggSkrivet: sön okt 29, 2006 19:07    Rubrik: Citera

Lyckades få ut styrlåset och limp-låset. Gick ganska lätt med bra borr, och våld på mejseln. Twisted Evil

Som synes har jag rund tapp på låsarna, inte det fyrkantiga som tex. Alvars säljer. Kan jag köra med fyrkantigt ändå? Neutral Och vart hittade du Taiwan låset edwins? Jag hittar bara neimans fyrkantigheter.... Embarassed
Upp till toppen av sidan
Johan Lat

Registreringsdatum: 1 november 2003, 00:51
Från: Hönö

InläggSkrivet: sön okt 29, 2006 22:12    Rubrik: Citera

Finns på http://www.danmobility.se/
Upp till toppen av sidan
Visa profil Skicka personligt meddelande
Blixten1000

InläggSkrivet: mån okt 30, 2006 01:11    Rubrik: Citera

Blev 3 st såna: http://www.danmobility.se/product.asp?c=766169455&n=1709621289&pn=1709622908

1 För styret, 1 för limpan, och 1 för hjullåset. Blir då till att borra i ett till lås, suck... Confused

Jag får väl fräsa in nån märkning i nycklarna, så jag kan skilja mellan de tre...
Upp till toppen av sidan
edwins
SpeedRiders MEDLEM

Registreringsdatum: 4 januari 2004, 17:12
Från: Garaget, Kastrup, Danmark.

InläggSkrivet: mån okt 30, 2006 12:06    Rubrik: Citera

Man borrar ju cylindern, så man med en skruvmejsel kan rotera cylindern ca: 20-25° till vänster. Da passar stiftet med gången i låshållaren och man kan dra ut låset.

Den originala Neiman fjäder är bättre än den fjäder som följer med Taiwan låset, så den bör man behålla och bruka igen.

Jag har gjort ett verktyg till att avlägsna locket och sprinten av en bromsklossavdragare från Biltema. En mutter ersätter kloverktyget till klossarna. Det är skurit ett hack i muttern. Man lägger verktyget på den lille kant på locket som sticker upp över låshållaren. Med étt hårt ryck slår man med glidhammaren och lock och sprint sprutar åt helvete. Lägg på lite isolerband så lock och sprint förblivar samman när man skall hitta det på golvet.

Wink

Jag har blivit populär i The Compack®: "Edwins, kommer du och bytar min styrlås? Idioten som sålte mig moppen hade som vanligt ingen nycklar till låset. Man kan köpa en 50 år gammal bil och förstås få nycklarna med, men man kan inte köpa en 10 år gammal moped med nycklar..." Evil or Very Mad
Upp till toppen av sidan
Visa profil Skicka personligt meddelande Besök användarens webbplats
Blixten1000

InläggSkrivet: mån okt 30, 2006 23:01    Rubrik: Citera

Ja, fjädrarna ska få arbeta ett tag till, litar inte riktigt på Taiwan barnens smides-kunskaper... Laughing

Locket och sprinten löste jag med mejsel och klubba, primitivt.... Rolling Eyes
Upp till toppen av sidan
Visa tidigare inlägg:   
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget    Startsida -> MEKFORUM Alla angivna tider följer GMT +1 timme (svensk vintertid)
Sida 1 av 1

Gå till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet